Od 24 grudnia br. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zmieniło przepisy transportowe, ograniczając możliwość wykonywania przez unijnych przedsiębiorców przewozów między UK a innymi krajami. W tej chwili takie przewozy będzie można realizować jedynie na podstawie zezwoleń EKMT.
Jako, że polskie firmy transportowe są liderem na rynku brytyjskim wśród zagranicznych przewoźników, związek pracodawców Transport i Logistyka Polska zwrócił się do Ministra Infrastruktury Pana Andrzeja Adamczyka z wnioskiem o pilne podjęcie przez resort działań mających na celu utrzymanie ciągłości polskiej pracy przewozowej na rynku brytyjskim. TLP proponuje zainicjowanie przez stronę polską emisji dodatkowych zezwoleń EKMT, które mogłyby być wykorzystywane w przewozach KR3-UK i UK-KR3.
Alternatywnym działaniem mógłby być również powrót do umowy o międzynarodowych przewozach drogowych zawartej między Wielką Brytanią a Polską. W szczególności w zakresie tych postanowień umowy, które nie są uregulowane w zawartym między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem traktacie o handlu i współpracy (TCA). Sprawa dotyczyłaby wykonywania przewozów do i z krajów trzecich, które mogłyby być wykonywane na zasadach wzajemności przez przewoźników z obu państw wyłącznie na podstawie posiadanej licencji.

Głęboko wierzymy, że polskie władze zrobią wszystko co w ich mocy, aby zminimalizować negatywne skutki nagłej i niepublikowanej w szerszym zakresie zmiany krajowych przepisów brytyjskich.


Zdjęcie: Wikimedia